FACTS
Hur kan du förbättra dina chanser att få företagets fakturor betalda i tid och samtidigt minska risken att göra affärer med osäkra betalare? Niklas, försäljningschef på Factoringgruppen, med lång erfarenhet av både inkasso och fakturaköp, delar med sig av sina fem bästa tips.
En vanlig uppfattning är att risken för att inte få betalt på en faktura är större på nya kunder än på gamla, kända kunder. Det låter logiskt: man känner sina befintliga kunder bättre än de man inte har en relation med. Men dina osäkraste uppdrag kan ligga närmre än du tror.
– Många tänker att man inte behöver kolla upp sina nuvarande kunder inför ett nytt jobb; man har en god relation och kunden har alltid betalat sina fakturor i tid. Men ingen marknadsför såklart att man har likviditetsproblem. Även stabila, lönsamma och framgångsrika företag kan av olika anledningar drabbas av likviditetsbrist.
För att undvika att skicka fakturor till osäkra betalare gäller det helt enkelt att vara proaktiv.
Vår rekommendation är att alltid göra en kreditupplysning, även på dina nuvarande kunder. Tänk på att gratistjänster som Allabolag.se med flera bara visar historiska data och inte kundens aktuella betalningsförmåga. Använd istället en kreditupplysningstjänst som ger en samlad och aktuell bild av dina kunders betalningsförmåga. Som kund till oss kan du dessutom göra det helt kostnadsfritt.
Se alltid till att ha dina överenskommelser med kunderna i skriftlig form. Även om du har fått ett skriftligt godkännande på ursprungsofferten så tillkommer i många fall både tjänster och produkter efter att offerten är godkänd. Se till att alltid få dessa tillägg godkända skriftligen av din kund.
Var tydlig med att du har en fast rutin för att hantera sena betalningar. I många fall är det en fördel att hänvisa till att du säljer dina fakturor till ett factoringföretag, som sköter fakturor och kravhantering.
Om en kund inte betalar sina fakturor i tid är sannolikheten stor att den har skulder på annat håll. Var alltså vaksam på detta och agera tydligt för att inte hamna sist i kön. Att vara rak och tydlig och använda en standardiserad kravrutin är ett bra verktyg. Undvik att ringa och tjata på kunden. Ett missat telefonsamtal väger lätt mot risken att hamna hos inkasso.
Innan du tar på dig ett jobb, räkna på ditt företags likviditet. Så att du inte tar på dig för mycket jobb och inte kan få betalt i tid av den anledningen.
Och slutligen. Tänk på att den bästa affären kan vara den du avstår. Ibland kan, enligt vår erfarenhet, det bästa alternativet vara att avstå ett jobb. I de fallen bör du inte ta ett uppdrag mot faktura, utan lägga upp betalningen på annat sätt. Du kanske kan ta en del som förskottsbetalning vid projektets start och resterande vid leverans?
Vill du veta mer om hur det funkar att sälja en eller flera fakturor? Gå till vår sida om att sälja fakturor.